X (Twitter)
Facebook
Telegram
Instagram

עידן טראמפ השני והתקשורת – סקירתו של נפתלי מנשה

דונלד טראמפ יושבע בפעם השניה לנשיאות ב-20 בינואר. בתקופת כהונתו הראשונה (2017-2021) "הצטיין" טראמפ בגישה ייחודית ופרובוקטיבית לתקשורת. גישה זו כללה מתקפות פומביות על כלי תקשורת מרכזיים, שימוש אינטנסיבי ברשתות חברתיות, והצגת עיתונאים ותחקירנים כ"אוייבי העם".
טראמפ תיאר לא פעם את התקשורת הממסדית כ"פייק ניוז". אמירות אלה חיזקו חוסר אמון רחב בקרב תומכיו כלפי כלי תקשורת מרכזיים. התוצאה הייתה הקצנה של הפולמוס הציבורי סביב חדשות ואמינותן, ולעיתים אף סירוב לקבל עובדות המוצגות על ידי כלי תקשורת שאינם נחשבים "ידידותיים" לממשל.
טראמפ עשה שימוש נרחב בטוויטר (עד להשעיית חשבונו ב-2021) כדי לעקוף את התקשורת הממסדית ולהעביר את מסריו ישירות לקהל תומכיו. מודל זה שינה את הדרך שבה פוליטיקאים מתקשרים עם הציבור (גם בארץ), והביא לצמצום ההשפעה של עיתונאים בתווך שבין מנהיגים לציבור.
המתקפות של טראמפ על התקשורת הובילו לתגובות חריפות מצד כלי תקשורת רבים, וחלקם הפכו לעויינים במיוחד כלפי הממשל. התוצאה הייתה נוף תקשורתי מקוטב, שבו ערוצים ותוכניות התיישרו במובהק לפי עמדות פוליטיות. מצב זה העמיק את הפערים בין קבוצות באוכלוסייה, והגביר את הקושי ביצירת שיח ציבורי משותף.
עם זה, לצד הביקורת על הממשל, הביאה תקופתו של טראמפ לתחייה של העיתונאות החוקרת. כלי תקשורת כמו ה"ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט" זכו לחשיפה רבה הודות לפרסומים על חקירות, שערוריות ונושאים שנויים במחלוקת הקשורים לממשל. מצב זה הביא, מן הסתם, לעלייה בצריכה של תוכן עיתונאי ביקורתי, אך גם לתחושת חוסר איזון אצל תומכי טראמפ.
ממשל טראמפ בתקופת כהונתו הראשונה פעל לשנות את האופן שבו חברות טכנולוגיה מנוהלות, כולל שיח על הגברת הפיקוח על רשתות חברתיות. העיסוק ברגולציה של תוכן מקוון הפך למרכזי, וההשפעות שלו המשיכו להעסיק את הציבור גם בתקופת הנשיא ביידן.
עם שובו של טראמפ לתקופת כהונה נוספת, אפשר לצפות לשינויים משמעותיים נוספים, שיתבססו על דפוסי ההתנהגות התקשורתית שהפגין בעבר.
סביר שהיחס לתקשורת יהפוך ללעומתי עוד יותר, דבר העשוי להוביל להסלמה נוספת ביחסים בין הממשל לכלי התקשורת המסורתיים, לצד עלייה בכוחם של כלי תקשורת שמרניים כמו פוקס ניוז ואתרי חדשות אלטרנטיביים.
בתקופת כהונתו השנייה, ייתכן שיתמקד ברפורמות רגולטוריות במטרה לצמצם צנזורה פוטנציאלית נגד דמויות פוליטיות או תוכן שמרני, במיוחד על רקע השעיית חשבונותיו ברשתות החברתיות. טראמפ השיק את פלטפורמת "Truth Social" כדי להתמודד עם ההגבלות שהוטלו עליו ברשתות החברתיות. כהונה שנייה עשויה לראות שימוש נרחב יותר בפלטפורמות מסוג זה, המאפשרות לו להישאר בקשר ישיר עם תומכיו.
כמו בתקופתו הראשונה, כהונה חדשה של טראמפ עשויה להוביל לתנופה מחודשת בעיתונאות החוקרת, עם דגש על תחקירים פוליטיים וכלכליים, הן במישור האמריקני, הן במישור הבינלאומי.
מציאות זו מדגישה את הצורך בתקשורת אחראית, ביקורתית ובלתי תלויה, שתוכל להתמודד עם האתגרים של עידן טראמפ השני. מכיוון שתהליכים המתרחשים בארצות הברית משפיעים מיד על מקומות אחרים בעולם, ובכלל זה ישראל, סביר להניח שתמורות דומות, שכבר ניכרות היטב אצלנו, יוסיפו ויעמיקו גם בשנים הבאות.

09.01.25

דונלד טראמפ. צילום: ויקיפדיה, נחלת הכלל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אגודת העיתונאים ירושלים

השאירו הודעה

דוא"ל

טלפון

קישורים רלוונטיים

רחוב הלל 37 | ת.ד. 585 | מיקוד 9100402 | ירושלים | טל': 02-6254351 | דוא"ל: office@jaj.org.il

כל הזכויות שמורות לאגודת העיתונאים ירושלים | אין להעתיק או לפרסם כל חלק מן המידע באתר

לראש העמוד