הרשתות החברתיות שינו לחלוטין את הדרך שבה אנשים צורכים חדשות. פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר (כיום X) וטיקטוק מאפשרות גישה ישירה ומהירה למידע, בלי צורך בתיווך של כלי תקשורת מסורתיים. אך האם הן באמת יכולות להחליף את העיתונות המקצועית, או שהן רק תוספת למערכת המידע הקיימת?
היתרונות של הרשתות החברתיות
מהירות ונגישות
חדשות מתפרסמות כמעט בזמן אמת, ולעיתים קרובות, אירועים גדולים מופיעים קודם כל ברשתות החברתיות, לפני שהם מגיעים לערוצי התקשורת הרשמיים.
חופש ביטוי וגיוון
כל אחד יכול להיות "עיתונאי" ולדווח על התרחשויות סביבו. הדבר מאפשר זוויות סיקור מגוונות יותר, במיוחד בנושאים שהתקשורת הממוסדת עלולה להתעלם מהם.
מעורבות הציבור
בניגוד לתקשורת המסורתית, שבה הצרכנים הם בעיקר צופים, מאזינים או קוראים פאסיביים, ברשתות החברתיות יש דיאלוג פתוח – אנשים יכולים להגיב, לשתף ולהוסיף מידע בזמן אמת.

איור: AI
האתגרים והסכנות
אמינות ומידע שגוי
הרשתות החברתיות מלאות, למרבה הצער, בחדשות כזב (פייק ניוז), במניפולציות ובדיסאינפורמציה. זאת, בניגוד לתקשורת המסורתית, משום שאין להן מחויבות לעריכת תוכן מקצועית או לעמידה באתיקה עיתונאית.
אלגוריתמים והטיות
תוכן חדשותי ברשתות החברתיות מוכוון על ידי אלגוריתמים, ולאו דווקא על פי חשיבותו הציבורית. המשמעות היא שהמידע המופץ מוכתב על ידי אינטרסים מסחריים, ולא על פי ערכים עיתונאיים.
שחיקה במעמד העיתונאי
עניין זה נוגע לכל עיתונאי החרד למקום עבודתו ולמעמדו המקצועי – אם יהפכו הרשתות החברתיות למקור החדשות המרכזי, עיתונאים מקצועיים עלולים לאבד את מקומם. בלי גופי תקשורת שמבצעים תחקירים מעמיקים, הציבור עלול להישאר עם מידע שטחי ומוטה.
לסיכום, הרשתות החברתיות מספקות מקור חדשותי חשוב, אך אינן יכולות להחליף לחלוטין את התקשורת המסורתית. הן מהירות ודינמיות, אך חסרות מנגנוני בדיקה ואמינות של העיתונות המקצועית. בעתיד, ייתכן שהפתרון הטוב ביותר יהיה שילוב של השתיים – רשתות חברתיות כערוץ הפצה, ותקשורת מסורתית כמקור מידע אמין ומעמיק.
נפתלי מנשה
2 מחשבות על “האם לרשתות החברתיות יש עתיד כתחליף לתקשורת המסורתית?”
הסכר כבר נפרץ . חדשות הכזב והמניפולציות שולטות בכל. ראה רשת X . מזור חלקי לבעיה הוא בחינוך הדור הבא לאוריינות תקשורתית וביקורתיות מוגברת כלפי מה שמפורסם ברשת . ועורכים מיומנים בכלי התקשורת הממוסדים בנוסף לחיזוק מחלקת בודקי העובדות בכלי תקשורת אלו.
דווקה היום בקטיף, עולה חדש שהיה מקשיב לשידורים באנגלית, שאל אותי מה נשתנה במקצוע העתונאי. לא היה לי כוח לתת הרצאה שלמה, תמצתי שהיום בין רוב מקורות הלא מוסדיות, התקשורת החברתית, המטרה היא to tell it first and to tell it fast. יש זמן אחרכך לתיקונים. אין זמן לבדוק אמירות או טענות כי העורך מלחיץ כי מישהו מלחיץ אותו. זה לא העתונות שרובנו למדנו. תודה על התזכורת.